IndeksGalleryCalendarFAQPencarianPendaftaranAnggotaGroupLogin
Pencarian
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
Top posters
jQAF.SKHosba (108)
 
ntahapa2ntah (102)
 
akhimizi (93)
 
Admin (59)
 
alfatoni (59)
 
Abdul Somad (35)
 
tice (31)
 
anissophea (28)
 
sppim (23)
 
beta (22)
 
Poll
Forum Menarik?
Ya, Sangat Menarik
35%
 35% [ 51 ]
Ya, Menarik
24%
 24% [ 35 ]
Sederhana Menarik
9%
 9% [ 13 ]
Tidak, Tidak Menarik
7%
 7% [ 10 ]
Tidak, Langsung Tidak Menarik
26%
 26% [ 38 ]
Total Suara : 147
Navigation
 Portal
 Indeks
 Anggota
 Profil
 FAQ
 Pencarian

Share | 
 

 ANTARA SYAIR ARAB DAN PUISI MELAYU

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 
PengirimMessage
akhimizi

avatar

Jumlah posting : 93
Age : 36
Lokasi : Pulau Langkawi
Registration date : 21.02.08

PostSubyek: ANTARA SYAIR ARAB DAN PUISI MELAYU   Wed 16 Jul 2008, 5:55 pm

Salam...

Sepanjang empat tahun di Mesir berada dalam atmosfera beriklim arab yang menguji aku langsung tidak dapat mengarang walaupun sebuah syair bahasa arab. Aku hanya sempat terjemah beberapa buah syair sahaja dan selebihnya aku yang aku hafal pun sudar pudar dari ingatan.

dalam kuliah syariah al-azhar sebenarnya syair bahasa arab tidaklah menjadi keutamaan sebagaimana kawan-kawan yang menjadi khadam lughah arabiah.

namun, entah bagaimana sempat pula aku menulis tidak kurang 70 buah puisi melayu yang kebanyakannya puisi pendek. ada yang telah terbit dalam suara kampus di mesir ada yang terbit dalam media tempatan dan kebanyakannya aku simpan saja.

ada tidak sesiapa yang boleh mengajarku menulis syair bahasa arab? aku ingin sangat-sangat.

sebagai guru bahasa arab... terasa lemah sangat kalau tidak boleh berkreatif dalam bahasa arab.

syeikh nasir mungkin boleh membantu.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://e-jazirah.bravehost.com
jQAF.SKHosba

avatar

Jumlah posting : 108
Lokasi : 06000 Jitra, Kedah
Registration date : 25.02.08

PostSubyek: Re: ANTARA SYAIR ARAB DAN PUISI MELAYU   Thu 17 Jul 2008, 11:52 am

Den pun tak dapek la nak nolong. Dalam kuliah Bahasa Arab pun takdak ajar macamana nak buat syair. yang byknya, dok kaji pasal syair2 ni ja. tu pun tak menguasai kesemua syair tu pun.

Bila sebut syeikh 'nasir', aku tau hang maksudkan syeikh nasir awang. tapi aku teringatkan 'nasir dumyat'. semoga rohnya dicucuri rahmat Allah SWT. Al-Fatihah...
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.jqafskh.blogspot.com
akhimizi

avatar

Jumlah posting : 93
Age : 36
Lokasi : Pulau Langkawi
Registration date : 21.02.08

PostSubyek: Re: ANTARA SYAIR ARAB DAN PUISI MELAYU   Sun 20 Jul 2008, 4:59 pm

aku pun teringat nasir dumyat. dia sentiasa hidup dalam ingatan aku...

aku kali terakhir jumpa dia dia kata macam ni kat aku:

"mizi, aku ada banyak benda nak sembang dengan hang. tak pa lepas ni aku pi rumah hang kita sembang. mai la rumah aku."

aku pun bagi dia petua pi rumah aku.

masa tu isteri aku dah sarat. aku jumpa dia keluarga dia di pasar malam kedawang.

aku tak sangka... semuanya kemudian berakhir di situ saja. aku macam duk ingat lagi. apa benda yang dia nak sembang dengan aku tu....

sampai la ni tak tahu.

tapi aku tahu, nasir org baik. dia tak pernah menguris hati aku sikit pun. aku rasa sebak. 4 tahun aku duduk mesir, tapi bila di maktab perlis kami baru mula berkawan. aku tak pernah berkawan dgn dia masa di mesir. di asrama maktab perlis kami pernah duk sama-sama sebilik.
bila teringat dia, rasa sebak dada. air mata macam nak mengalir.

aku doakan rohnya ditempatkan bersama org2 soleh.


amin....
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://e-jazirah.bravehost.com
tice



Jumlah posting : 31
Registration date : 09.10.08

PostSubyek: Re: ANTARA SYAIR ARAB DAN PUISI MELAYU   Sat 25 Oct 2008, 7:56 am

Terharu singguh membaca 'KISAH BENAR' ini..Yer betul tu.'ORANG BAIK' meme akan bercakap bila perlu...Mungkin apa yang nak Ustaz Nasir cakap kat ustaz tu perkara yang penting..Insyaallah mungkin Allah akan 'khabarkan kepada ustaz samada melalui 'media lain' selain mimpi...

Ustaz kata ada tulis 70 buah puisi pendek semasa dimesir kan?Sudah kah ustaz letakkan puisi-puisi itu di blog ustaz?Kalau sudah diucapkan terima kasih coz tice memang suka baca puisi...Alhamdulillah
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
akhimizi

avatar

Jumlah posting : 93
Age : 36
Lokasi : Pulau Langkawi
Registration date : 21.02.08

PostSubyek: PUISI 70   Sun 26 Oct 2008, 11:56 am

sudah ada di blog akhimizi. http://akhimizi.blogspot.com ada di LINK PUISI AKHI MASRAWI.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://e-jazirah.bravehost.com
Sponsored content




PostSubyek: Re: ANTARA SYAIR ARAB DAN PUISI MELAYU   

Kembali Ke Atas Go down
 
ANTARA SYAIR ARAB DAN PUISI MELAYU
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
Forum Komuniti j-QAF JPN Kedah :: Macam-macam j-QAF :: Pojok Karya Kreatif-
Navigasi: